Yumca

Gepost op June 13, 2011 door

Aan de Voorstraat, op de plek waar voorheen restaurant 030 zat, is een nieuw restaurant verschenen: Yumca. Yumca serveert naar eigen zeggen ‘gerechten uit Oost & Zuidoost Azië in een stijlvolle moderne omgeving’, en daar is niets van gelogen.

Van binnen ziet Yumca er modern uit, met een Japanse touch (zwarte muren met serene bloemen ervoor). Er staan kleine tafeltjes door de hele zaak en op sommige plekken ook hoge tafels met krukken. Naast de ingang is er een soort van lounge-gedeelte waar je ook kunt eten. Zero en ik waren er voor de tweede keer, en het viel ons op dat er veel vrouwelijke clientèle aanwezig was.

De kaart bestaat uit twee delen: een deel met kleine Aziatische gerechtjes (bites, zoals ze het zelf noemen), waarvan twee tot vier gerechtjes volstaan voor een hele maaltijd, en een deel met maaltijden (meals). Er is geen dessertlijst, maar wel een nagerecht: de verrassing van de chef. De bites variëren in prijs van 2,50 euro tot 6,50 euro en de meals bevinden zich in de range van 9 euro tot 11 euro. Allemaal schappelijke prijzen. De meals zijn namelijk precies groot genoeg om vol te zitten en ook met drie tot vier bites zit je meer dan vol, zeker als één daarvan een soepje is.

Zero en ik bestelden beiden drie bites. De Fresh Beef Salad was fris, met fruit erin en een tikje pittig. Zero’s Sushi Mix was erg lekker volgens hem (zo zag hij er ook uit, de Sushi Mix dus). Mijn Spring Rolls waren simpel maar lekker. Dan de soepjes. Zero had de Peking Duck Soup besteld, maar die liet nog op zich wachten. Mijn Ton Yam Kung Soup was heerlijk, maar nogal pittig. In het begin had ik het niet echt door, maar na vijftien lepels begon ik langzaamaan te hoesten en liep mijn gezicht rood aan. Hij was fokking heet, die soep. Het was verreweg het heetste wat ik ooit heb gegeten in mijn leven.

De vorige keer was het ons al opgevallen dat de bediening vriendelijk is, maar dat je soms lang moet wachten tot je contact met hen hebt. Deze keer ging het nog stroever, helaas. Nadat de eerste vijf bites vrij vlot waren geserveerd, bleef het lang wachten op de Peking Duck Soup van Zero. Dat gaf mij gelukkig de tijd om een tweede en derde ronde te starten voor mijn überhete Ton Yam Kung Soup, maar intussen waren we een kwartier bezig om de aandacht van de bediening te trekken.

Zero ging na twintig minuten in arren moede zelf dan maar naar de bar om te vragen waar zijn soep bleef. Na een paar minuten kwam een jongedame ons vragen wat er mis was. We gaven aan dat we nog aan het wachten waren op Zero’s Peking Duck Soup. Na wat gesoebat aan de kassa kwam de jongedame met een chagrijnig gezicht alsnog een soep brengen met de mededeling dat we geen tweede soep hadden besteld.

Bleek dat de soep ook nog eens de verkeerde soep was. Toen we haar dat mededeelden, zei haar hele non-verbale communicatie dat we nu toch echt op moesten houden met dit geneuzel. Maar we hielden voet bij stuk en ze moest dus terug met de verkeerde soep om alsnog de juiste soep te komen brengen. Dat gebeurde uiteindelijk met duidelijke pijn en moeite. Later kwam het hoofd van de bediening nog wel even haar excuses maken vanwege de gang van zaken. Ze gooide er tevens wat smalltalk tegenaan over mijn megahete soep, dat ze die zelf ook veel te heet vond. En daarmee was volgens Yumca de kous af.

Ik ben benieuwd hoe lang het publiek de mindere bediening in Yumca blijft trekken. Het zat namelijk wel ramvol, net als de vorige keer. Maar op de één of andere manier zie je in veel (nieuwe) restaurants in Utrecht dat de bediening het sluitstuk vormt van de exploitatie – hipheid en een één- of tweelettergrepige naam lijken belangrijker. Ik ben bang dat het Utrechtse (of zou het een Nederlands fenomeen zijn?) publiek inmiddels niet beter meer weet. Misschien dat ik over een paar maanden nog eens ga kijken of er ander personeel rondloopt, anders hoeft Yumca van mij niet meer.

Smaak: 7
Prijs/kwaliteit: 8
Ambiance: 7,5
Bediening: 5

Reacties (15)

 

  1. Oxysept says:

    Als Zero zo is getergd dat hij opstaat om actie te ondernemen, dan is er dus echt wat aan de hand, mensen!

  2. Oxysept says:

    Overigens wordt de soep nooit zo heet gegeten als-ie wordt opgediend!

  3. Nazi Goering says:

    Tja, vrouwdieren denken altijd dat hun dikke reet minder groeit van “allemaal lekkere kleine dingetjes” , niets is natuurlijk minder waar. Bedankt voor het inblazen van nieuw leven, Remment. Ik denk dat de Nazi deze hut maar overslaat, zeker in ogenschouw nemend dat na een bezoek aan 030 en een kleine confrontatie met de ruit van het belendende pand ( zie foto) er een Groupon deal avant la lettre was verzorgd in Hotel Paardenveld….waarover later wellicht meer.

  4. Remment says:

    Nazi G.: Wanneer gaat u eindelijk eens schrijven voor MHWH?

  5. Sarina says:

    Ik heb gisteren gegeten bij Yumca en het grappige is dat ik niets herken van wat u allemaal schrijft in de bediening en/of het eten. Alles smaakte prima naar wens en ik ben zeker van plan vaker daar te gaan eten. De service was zelfs heel erg hartelijk en het eten is snel geserveerd.

    Misschien lag het wel aan de drukte van die dag dat u daar ging eten, of was het een lange dag geweest voor het personeel. Ik kan mij niet voorstellen dat het allemaal zo negatief is gegaan. Ik ben bang dat u een tikkeltje overdrijft.

    Ik zou het maar zeker over een aantal weken weer proberen, want ik heb om eerlijk te zijn niets om op aan te merken…

    • Olaf says:

      Sarina, hebt u aandelen of een arbeidscontract in/met Yumca? Volgens de recensie was het nl voor de 2e keer raak qua ongeinteresseerde en niet professionele bediening…

  6. Nazi Goering says:

    Ik zal weldra eens een pennevrucht op de hoofdredactie inleveren, remment!

  7. Dinges says:

    Pet op en janken, die bediening in Utrecht.

    Het is een overgangsrite voor elke nieuwe Utrechter. Je schuldig voelen om iets waar het management van het restaurant zich kapot om zou moeten schamen…

  8. Oxysept says:

    Ik was er de eerste keer ook bij… Mijn eend met rode curry was voortreffelijk, maar de bediening had voornamelijk oog voor elkaar in plaats van voor mij. En ik had nog wel mijn mooiste trainingsbroek aangetrokken!

  9. Lieve mensen van Maarhoewashet, ook in het geval van Yumca konden wij weer blind varen op uw culinaire oordeel, maar niet op gevoel voor stijl. Met ‘modern’ is over de inrichting ook alles gezegd; wij vonden het als eten in een filiaal van Rituals, een schorre echo van Jasmijn, Le:en en Umami. Dat geldt trouwens ook wel een beetje voor het eten, want dat haalt het niet bij eerstgenoemde maar is prima te doen en inderdaad schappelijk geprijsd. Met de bediening hebben we weinig problemen gehad. Sommige personeelsleden waren ronduit charmant.

  10. Oxysept says:

    Dit weekend was ik hier weer even, met Paalman… Blijkbaar hebben ze mijn foto opgehangen in de keuken, want ik had mijn eerste biertje nog niet eens voor de helft opgedronken of de eend in rode curry stond al dampend voor mijn neus – net zo lekker als de vorige keer.
    Paalmans seizoensgroenten waren ook uitstekend binnen te houden. Helaas was zijn dessert, een fruithapje, dan weer een enorme bummer. Zo is het ook altijd wat.

  11. Dinges says:

    Dit weekend was ik er. Niet zozeer tijd voor een foto van mij in de keuken, als wel één van smakelijk eten. Hemeltje. Dat was niet best.
    Droge Knorr Wereldgerechten, waarbij de keuken de helft van de ingredienten nog was vergeten, daar deed het me nog het meest aan denken.

  12. Willy says:

    Van sommige bovenstaande recensies ben ik het totaal niet mee eens. .. Ik heb er gisteravond gegeten. Het was super druk… Maar het was ook super goed! Niks wachten op je eten, niks op het personeel aan te merken !! Ze waren allemaal erg vriendelijk en behulpzaam! ! Prijs is super voor wat je krijgt. Ik ga zeker vaker een paar “bites” eten. ! !

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.