Kyushu

Gepost op February 22, 2008 door

Aangezien sushitenten in Utrecht niet zo frequent voorkomen (ik kan er uit mijn hoofd vier opnoemen) als Griekse snackbars die door Chinezen worden gerund, waren we blij dat er een nieuwe sushitent is bijgekomen: Kyushu. En nog wel aan de Voorstraat, dat is zowat om de hoek bij café De Stad. Vroeger zat op deze locatie restaurant La Belle Epoque en daarna was het pand zelfs nog even gekraakt. Nu dus sushi. Even hip borrelen in die wit uitgevoerde loungetent genaamd café De Stad, dan even hip sushi eten, en weer hip terug om verder cocktails te loungen. Zo doen we dat in 2008! Word!

Nadat medeblogger Remment me in een middagje geholpen had mijn gehele studio te ontmantelen en in één keer in zijn leasewagen te transporteren naar een nieuwe opslag, leek een vrijdagavondsushi me wel een verdiende beloning. Zo gezegd, zo gedaan. Zonder reservering naar binnen, dat is wel even living on the edge in Utrecht op vrijdagavond.

Het is volle bak, alle stoelen zitten vol, en afhalers komen ook bij bosjes binnen. Kortom, een gezellige bende. Gelukkig was er nog een plaatsje aan de bar. Hoewel, bar is misschien niet het goede woord, dan denk je gelijk aan een tap met wat obers/oberinnen erachter. Bij Kyushu staan er echter twee sushichefs met plastic handschoentjes hun ding te doen. Jammer genoeg kun je vanaf je zitpositie net niet alles goed zien, maar het geeft wel een lekker Tokio/Lost in translation-gevoel om zo aan zo’n barretje te hangen.

Voor de rest ziet de tent er ook wel authentiek uit: een Japans aandoend plafond, lekker minimale houtachtige inrichting, en natuurlijk ook Japans aandoend personeel. De twee dames die vanavond de bediening deden, waren redelijk traag en chaotisch, maar ook wel weer charmant. Een vreemde combinatie die met wat gezwaai toch nog redelijk goed uitpakt. Mocht je wat meer timide ingesteld zijn, dan kan het bestellen weleens lastiger worden.

De menukaart bestaat uit een combinatie van plaatjes (altijd handig!) en geschreven namen van gerechten. De kaart is redelijk uitgebreid, al heb ik weleens grotere sushiassortimenten voorbij zien komen. Ik weet niet meer precies wat we besteld hebben, een aantal sushi (wat maki, nigiri en temaki) en een kip teriyaki. De bestellingen komen, ondanks de drukte, redelijk snel door. Het smaakt allemaal erg goed, de rijst is precies goed plakkerig, stevig en zoet, de ingrediënten zijn vers en smakelijk. Alleen bij de temaki was de nori (zeewier) wel erg stevig, maar ik vermoed dat dat zo hoort.

Wat we uiteindelijk betaalden weet ik ook al niet meer! Maar het was in ieder geval een redelijk bedrag voor het gebodene. Kortom: alles lijkt hier te kloppen. De sushi, de entourage, de prijzen. Niets ingewikkelds, gewoon allemaal (erg) goed. Alleen de bediening mag ietsje attenter worden. Maar misschien is dat ook wel Japans?

Smaak: 8
Prijs/kwaliteit: 8
Bediening : 6
Ambiance: 7

Reacties (11)

 

  1. Oxysept says:

    Maki, Nigiri en Temaki, zijn dat niet Kwik, Kwek en Kwak in de Japanse Donald Duck?

  2. Remment says:

    Ik vond het wel meevallen met de bediening hoor. Best ok, het was dan ook knallend druk en ze zeiden meteen al bij binnenkomst dat we door drukte ff moesten wachten.

    Ok, toen we bijna niet meer konden praten door een droge bek moesten we wel ff ons best doen voor wat aandacht!

  3. Remment says:

    Wat dacht je trouwens van Italiaanse pizzeria’s die gerund worden door Turken en Marokkanen!?

  4. Anonymous says:

    t worden een beetje slappe stukjes hoor zo langzaam aan: euh weet nie meer wat ik gegeten heb, weet nie meer precies wat ut kosten. weet je wel zeker dat je geweest bent?

  5. Oxysept says:

    Te veel sake, denk ik…

  6. Olaf says:

    Wordt ook een dagje ouder he..misschien weet Remment het nog?

  7. Oxysept says:

    Die weet niet eens z’n eigen telefoonnummer…

  8. Ik was wel te spreken over de bediening. Zeer vlot. Maar we waren een van de twee bezette tafels en we hadden dus een Aziaat bij ons, misschien scheelt dat.

  9. Olaf says:

    kon je die Honda Civic van je zo naar binnen rijden dan?

  10. Erik says:

    Ik wil niet al te snobbistisch overkomen, maar ik ben het nou eenmaal, dus da’s dan jammer. De bediening in Japan is fantastisch; je wordt meteen geholpen, het eten staat zo op tafel en als je een fooi geeft rennen ze je op straat na omdat je je wisselgeld bent vergeten. Overigens had ik er bij Kyushu niet zo’n last van. Een paar foutjes, maar dat kan gebeuren.

    Jammer genoeg zijn ze bij Kyushu niet echt Japans, maar Chinees. De sushi doen ze prima, maar de traditionelere Japanse gerechten kan ik niet aanraden. Ik bestelde een katsudon, spreek je uit katsdon, maar dat begrijpen ze daar niet dus doe het maar op z’n hollands (ik zei al dat ik een snob was), maar die was waterig en eigenlijk hadden ze gewoon de verkeerde rijstkorrel. En dat zo’n gerecht in Japan 3 euro kost en hier 18.. nouja, dat zijn we wel gewend. Toch blijft het jammer dat we geen echte Japanner in Utrecht hebben. Of ramen shop, waarom verzint niemand dat hier?

    Gelukkig maakte de Sake (spreek uit nihonshu, maar doe dat ook maar niet ivm niet Japanse medewerkers) veel goed.

  11. Bart says:

    Tent wordt inderdaad gerund door Chinezen, van dezelfde clan trouwens die op de Voorstraat ook de prima Indonees Selamat Makan hebben overgenomen.
    Met Erik eens dat de Chinezen minder verlegen maar ook minder service-minded zijn dan Japanners. De kok is trouwens in de leer bij de chef-kok van het Okura, en volgens mij zit hij niet te slapen tijdens de ongetwijfeld dure lessen.

    Jammer wel dat ze nu zijn overgeschakeld op een ‘shift’ -systeem, deze tent barst uit zijn voegen.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.